ثبت نام

اولین نشست رسانه‌ای مسئولان برگزاری سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر

IMG_3511
ب

IMG_3505اولین نشست رسانه‌ای مسئولان برگزاری سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر

پـارس نـوا: نشست خبری جشنواره سی و یکم در حالی برگزار شد که پیش از آن مراسم رونمایی این جشنواره در تالار وحدت با حضور آزاد عموم برگزار شد.

به گزارش رسانه خبری «پارس نوا» و به نقل از هنرآنلاین, در ابتدای این نشست خبری، حمیدرضا نوربخش مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر گفت: امیدوارم بتوانیم مشابه سال گذشته بلیت‌فروشی داشته باشیم، چرا که در جشنواره امسال هزینه‌های جاری تا حد زیادی بیشتر شده است. مضاف بر اینکه چون به جشنواره امسال بخش جایزه را نیز اضافه کرده‌ایم، با حجم بیشتری از هزینه‌های روبه‌رو هستیم که به طور حتم میزبان هزینه‌های ما را بیشتر می‌کند. به هر حال برنامه‌ریزی‌ها به شکلی است که تلاش می‌کنیم خودمان را در یک اتاق شیشه‌ای قرار بدهیم که همه اصحاب رسانه خیلی شفاف و روشن بتوانند ما را رصد کنند.

مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: من درباره مبلغ قراردادها که حوزه شخصی هنرمندان است نمی‌توانم صحبتی کنم، چون این احتمال وجود دارد که آن‌ها تمایلی برای اعلام عمومی قرار دادشان نداشته باشند. بنابراین این اجازه را ندارم که پیرامون این ماجرا به اعلام مبلغی اقدام کنم، اما چیزی که درباره بودجه امسال جشنواره می‌توانم به آن اشاره کنم اینکه ما نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دستمزد داشتیم. ضمن اینکه سقف قراردادهای جشنواره امسال یک میلیارد تومان است که امیدوارم متناسب با بودجه جشنواره مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

IMG_3499

نوربخش افزود: ایده تغییر ساختار جشنواره موسیقی فجر مربوط به من بوده است که طی سال‌های اخیر آن را با مدیران مختلف مطرح کرده‌ام. این موضوع حتی زمانی که آقای مرادخانی به عنوان مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد فعالیت می‌کرد و بنده به عنوان داور در جشنواره‌ها حضور داشتم، مورد نظرم بود. همیشه به این موضوع فکر می‌کردم که جشنواره موسیقی فجر استحقاق تعالی بیشتری دارد که بتواند به عنوان یک فستیوال تمام‌عیار مورد توجه قرار بگیرد. خوشبختانه در این دوره مجموعه مدیریت معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد پذیرفتند که ایده من اجرایی شود. تهمورس پورناظری در همفکری برای اجرای سیاست‌های جشنواره امسال و هماهنگی برای حضور تعدادی از گروه‌های خارجی که امروز در آیین گشایش جشنواره معرفی شد کمک قابل توجهی به من کرد. تهمورس پورناظری حتی در جذب سرمایه بخش خصوصی جشنواره نیز کمک خوبی به ما کرد که این کمک‌ها برای من جای تقدیر دارد. به هر ترتیب وی هم‌اکنون نیز در شورای سیاست‌گذاری جشنواره همراه ما حضور دارد و همفکری خوبی هم به دبیرخانه می‌دهد.

نوربخش در بخش دیگری از این نشست درباره ابهامات حضور دبیر این جشنواره پاسخ داد: اگر خاطرتان باشد در آخرین روزهای جشنواره پارسال حسن ریاحی دوباره از سوی مدیران وزارت ارشاد به عنوان دبیر دوره سی و یکم حکم خود را دریافت کرد.

IMG_3539

خواننده ارکستر ملی ایران اضافه کرد: اگر تا به امروز آقای ریاحی به سؤالات خبرنگاران پیرامون این موضوع پاسخی نداده به جهت اختلاف نظر و دلخوری نیست. آقای ریاحی بنده را سال‌هاست می‌شناسند و برای من هم که برای وی احترامی زیادی قائلم جایگاه ایشان بسیار محفوظ و رفیع است. این هنرمند شایسته موسیقی کشورمان در شورای سیاست‌گذاری جشنواره نقش مؤثری خواهند داشت.

وی افزود: به اعتقاد من دولت باید تمام‌قد پشت بخش جایزه جشنواره ما باشد. امروز تصمیم گرفته شده که در حوزه تولید موسیقی جایزه تعریف شود و من بر این نظرم که دولت باید همه‌جانبه از این بخش حمایت کند. ما در این بخش شکل داوری و سازوکارهای مربوط به آن را بسیار گسترده در نظر گرفته‌ایم، ما برای برپایی این بخش نیت خیر داریم، اینکه جای موسیقی مظلوم اینجا نیست. به هر حال عقل بنده به اینجا رسیده و شما دوستان رسانه‌ای اگر فکری دارند به ما اعلام کنند، به اعتقاد من حضور آقای مرادخانی فرصت مغتنمی است، چرا او که زیر و بالای موسیقی را می‌شناسد.

فرزاد طالبی هم در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرآنلاین درباره حذف دفتر موسیقی در جشنواره امسال توضیح داد: این تصمیم راهبری دولت است که از این پس برگزارکننده جشنواره‌ها نباشد و برپایی این رویدادها به بخش خصوصی واگذار شود. بنابراین حضور بنده در این دوره از جشنواره در قالب شورای سیاست‌گذاری است، البته در سال‌های گذشته نیز که انجمن موسیقی برگزارکننده جشنواره بود نیز این رویه وجود داشت، زیرا انجمن موسیقی نیز به نوعی در بخش خصوصی است. به هر ترتیب بنده امیدوارم ما در عمل نیز بتوانیم در جشنواره امسال به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

نوربخش در اواسط نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره استعفای علی ترابی از مدیریت اجرایی این جشنواره این‌طور توضیح داد: خروج آقای ترابی از جشنواره امسال در ادامه همان تفاوت ساختاری است که توضیح دادم. ما در این ساختار دیگر دبیر اجرایی جشنواره نداریم و این مدیر است که با توجه به وظایف محوله دبیر اجرایی کارهای جشنواره را انجام می‌دهد. البته این در حالی است که در دوره فعلی جشنواره موسسه توسعه هنرهای معاصر بخشی از کارهای اجرایی را به عهده دارد.

حسن ریاحی دبیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست خبری گفت: در تمام این سال‌ها تلاش کردم که هنرمندان جوان در بخش رقابتی جشنواره و بخش‌های دیگر حضور فعالی داشته باشند و در عرصه موسیقی معرفی شوند که خوشبختانه این اتفاق افتاد و ما موفق شدیم استعدادهای زیادی را به عرصه موسیقی کشور معرفی کنیم. بنده بارها با بنیاد ملی نخبگان درباره این استعدادهای ایرانی صحبت کردم تا اگر بتوانند از این جوانان هنرمند حمایت کنند اما اخیراً شنیده‌ام که شورای هنر این بنیاد نیز منحل شده و تنها کمکی هم که دوستان به این ماجرا تا به امروز کرده‌اند بحث معافیت برخی از هنرمندان بود که انجام شده است.

بعد از پایان صحبت‌های ریاحی، مدیر این جشنواره در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره حذف عنوان بخش بین‌الملل گفت: به اعتقاد من وجود کلمه بین‌الملل در عنوان جشنواره ضرورتی نداشت، زیرا این یک موضوع واضحی است که در یک جشنواره به اندازه جشنواره موسیقی فجر بخش بین‌المللی وجود دارد. بنابراین آنچه برای ما برای این دوره از جشنواره دارای اهمیت ویژه‌ای بوده تبدیل جشنواره موسیقی فجر به یک برند بین‌المللی معتبر در منطقه و دنیاست.

در پایان این نشست فرزاد طالبی درباره بودجه این جشنواره گفت: تمام تلاش ما این است که بودجه امسال هم به میزان بودجه سال گذشته که یک میلیارد و دویست هزار تومان بود به این دوره نیز اختصاص پیدا کند.

منبع: هنرآنلاین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *