ثبت نام

فریاد اعتراض ۲۰۰ هنرمند ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت

۲۱
ب

12گزارش متنی و تصویری از کنسرت ارکستر سموفونیک تهران

گراموزیک: افتتاحیه برنامه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران به نام “فریاد اعتراض ۲۰۰ هنرمند ارکستر سمفونیک تهران” در ارتباط با فاجعه منا شب پنجشنبه ۱۶ مهرماه در تالار وحدت برگزار شد.

این برنامه که با اتحاد هنرمندان عرصه‌های مختلف در تالار وحدت برگزار شده بود، میزبان چهره‌هایی چون: کمال پوتراب، علی مرادخانی، علی ترابی، محمد خوشرو، رامبد جوان، میلاد کیایی، جاوید مجلسی، ناصر چشم آذر، مهشید افشارزاده، محمد شیری، فرزانه کابلی، نوید دهقان، اکرم محمدی و… بود.

در ابتدای برنامه محمدجواد فریدزاده پژوهشگر فلسفه درباره این اجرا گفت: این برنامه برای احترام به تمام قربانیان برگزار شده و من مایلم در اینجا یادی از دوست مهربان و صبورم احمد فهیما که مدت‌هاست هیچ خبر قطعی از او بعد از فاجعه به دست نیامده یادی کنم و این یادآوری باعث یادآوری دیگری است که بگوییم حج عبادت و تمثیل است.

لطفاً تشویق نکنید

اولین قطعه اجرایی این برنامه که خارج از رپرتوار اجرایی بود، قطعه “روز زخم” از ساخته‌های بهزاد عبدی بود. این قطعه به قربانیان منا تقدیم شد و از مردم خواسته شد بعد از اتمام آن برای احترام از تشویق کردن پرهیز کنند.

بعد از اجرای قطعه “روز زخم” قطعه “پرنده آتشین” اثر ایگور استراوینسکی اجرا شد و علی رهبری رهبر ارکستر سمفونیک تهران رو به حضار گفت: ما و این ارکستر برای این اجرا یک هفته تمام تمرین کردیم و این بچه‌ها واقعاً برای رسیدن به اینجا خیلی زحمت کشیدند. ما باید به هم نزدیک شویم و به هم کمک کنیم. برای این ارکستر دست بزنید به خاطر تمام تلاشی که برای کارشان تا به امروز کرده‌اند.

رهبری بعد از اتمام سخنانش قطعه زیبای “کارمینا بورانا” اثر کارل ارف را اجرا کرد و گفت: این قطعه ۲۵ بخش دارد و نیاز نیست در میان موومان‌ها تشویق کنید.

اسامی ارکستر سمفونیک تهران

مدیر هنری علی رهبری، کنسرت مایستر مازیار ظهیرالدینی، رهبر گروه کر رازمیک اوهانیان، رهبر کر شهر تهران مهدی قاسمی، ویلن یک بردیا کیارس، امیر باورچی، مونیکا لران، فوژان غریب نژاد، محمدرضا شریفی، گل آرا کیانبخت، اشگان پویانیا، فرناز خاکپور، مهسا زرندی، ویلن دو محمدرضا کریمی، تینا جامه گر، سانوا عندلیبی، برهان همتی، عرفان وکیلی، نگین حاتمی، پیمان شامی، محمدرضا جمالی، سیما یاهو، آذین نصرتی، آلتو امین زمان خان، پژمان اختیاری، دانیال جورابچی، نیلوفر هادی، ویلنسل مهراد عالمی، ماکان خوبی، بهرنگ معمتدی، هستی حامد، آناهیتا ایزدی، کنترباس پورنگ پورشیرازی، مهدی کلانتری، پروانه انارکی، فلوت حسین سمیعیان، ماه سیما فلاحی، ترانه پورسیف، ابوا آرین قیطاسی، نازنین احمدزاده، کلارینت مسنلی دانلیان، علی یوسف زنجانیان، هورن باربد بیات، میلاد عباسی، فرزان بیژنی، سیامک میردامادیان، ترومبون سیامک کریم پور و سپهر عباسی، تیمپانی میلاد عمرانلو، پیانو محمد دارابی و کامیاب بهرودی.

همچنین سولیست های گروه کر شامل پریسا دلفانی، رضا فکری و هادی قضاوت بود.

معرفی قطعه “کارمینا بورانا”

شاید بتوان “کارمینا بورانا” را مشهورترین اثر در موسیقی کلاسیک نامید که با محوریت کر و برای ارکستر سمفونیک ساخته شده است. این قطعه براساس ۲۴ شعر که در مجموعه اشعار “کارمینا بورانا” مربوط به قرون وسطی و براساس ۵ بخش بزرگ که هرکدام دارای موومان های خاص خود هستند در بین سال‌های ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۶ ساخته شده است. آهنگساز این اثر کارل ارف وقتی این اثر را تصنیف می‌کند به قدری تحت تأثیر قدرت آن قرار می‌گیرد که به ناشری دستور می‌دهد آثار قبلی‌اش را نابود کند، هرچند هیچگاه این اتفاق نمی افند ولی بعد از مطرح‌شدن این اثر و استقبال دولت وقت آلمان از آن، کارل ارف با این اثر جاودانه می‌شود و نه تنها مخاطبان اهل موسیقی کلاسیک بلکه حتی موسیقیدان‌ها نیز کمتر اثری از این آهنگساز را می‌شناسند.

پرنده آتشین

باله پرنده آتشین از نظر ارکستراسیون یکی از شاخص‌ترین آثار موسیقی کلاسیک محسوب نی شود. این اثر اولین بار در سال ۱۹۱۰ در حضور دو استاد بزرگ موسیقی کلاسیک اهل فرانسه کلود دبوسی و موریس راول در شهر پاریس اجرا شد و تحسین این دو استاد بزرگ را برانگیخت.

دو خبر خوب دارم

بعد از اتمام این کنسرت علی رهبری گفت: بچه‌ها نسبت به قبل اجرای بهتری ارائه دادند. شما امروز شاهد هنرنمایی ۲۱۰ هنرمند جوان ایرانی هستید که برای این اجرا زحمت زیادی کشیده‌اند. البته نباید از زحمات بخش اداری که پا به پای من برای این اجرا زحمت کشیدند گذشت. بخش اداری به خاطر نامش دید منفی در پی آن دارد، اما واقعاً اینطور نیست و آن‌ها واقعاً کمک زیادی کردند.

رهبری ادامه داد: دو خبر خوب هم برای شما دارم، اسفندماه که به ایران آمدم همه فکر می‌کردند من آمده‌ام ارکستر را عوض کنم، اما من در سرم چیز دیگری داشتم و دنبال ارکستری بودم که اهل کار باشد. همه ما در این گروه مثل هم هستیم و هیچکس با دیگر فرقی ندارد. ما در ارکستر معلم زیاد داریم که هریک شاگرد دیگری بوده است. ما امشب دو نوازنده تازه در گروه داریم که اولین نفر آن مازیار ظهیرالدینی است و دیگری حسین سمیعیان. هر دو این افراد تدریس می‌کنند و کنسرت مایستر ما هستند. در واقع امشب ما سه نفر کنسرت مایستر داشتیم.

وی افزود: البته امروز میزبان یک چهره دیگر هستیم که معلم معلم همه معلم‌هاست، او معلم من بوده است. رهبری بعد از پایان سخنرانی‌اش مصطفی کمال پورتراب را معرفی کرده و از مردم خواست تا او را تشویق کنند. مردم ایستاده این استاد موسیقی را به مدت چند دقیقه تشویق کردند.

رامبد جوان که به‌عنوان مهمان ویژه در این کنسرت حضور داشت در تمام مدت اجرای قطعه “کارمینا بورانا” محو اجرای سمفونیک بود و در اواسط اجرا و زمان اوج‌گیری آن از این گروه فیلمبرداری کرد.

منبع گزارش متنی: هنرآنلاین

در ادامه از نگاه «آرش صمدزاده» به تماشای این کنسرت بنشینید.

منبع: اختصاصی گراموزیک

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *