ثبت نام

آخرین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران با حضور نوازتده ی روس

۴
ب
6
ارکستر سمفونیک در تهران

گزارش متنی و تصویری از آخرین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در برنامه ی شش ماهه

گراموزیک: ارکستر سمفونیک تهران برای اجرای آخرین کنسرت از برنامه شش ماهه خود، شب‌های ۱۴ و ۱۵ مردادماه در تالار وحدت به صحنه رفت. بخش اول این کنسرت به کنسرتو برای ویلون‌سل در سی مینور اپوس ۱۰۴ آنتونین دورژاک اختصاص داشت که با حضور الکساندر رودین، سولیست مهمان ارکستر اجرا شد.

کنسرتو با نوای آرام سازهای بادی شد اما با اوج‌گیری صدای ارکستر و پیوستن ترومپت و ترومبون فضایی حماسی به وجود آمد که با فاصله‌ای کوتاه به آرامشی دوباره رسید. با شروع سلوی الکساندر رودین گفت‌و‌گویی میان ویولون‌سل و ارکستر آغاز شد که در سه موومان ادامه یافت. اوج و فرودهای قطعه و نقش پر رنگی که سازهای مختلف در لحظات گوناگون پیدا می‌کردند مانند جملاتی روایت‌گر یک داستان بود.

الکساندر رودین که در دوشب قبل از اجرا با ارکستر سمفونیک، در تالار رودکی به صحنه رفت و توانایی و قدرت خود را در تکنوازی ویولنسل و پیانو نشان داد، در این کنسرت هم سولوی ویولنسل را به بهترین شکل ممکن اجرا کرد.

با پایان بخش اول برنامه، رودین در سخنانی کوتاه از علی رهبری تشکر کرد و گفت این اجرا فرصت بسیار خوبی بود تا در کنار این ارکستر یک تجربه عالی داشته باشم.

رهبری هم با اشاره به اینکه سال‌هاست با رودین همکاری دارد گفت: ما سخت‌ترین برنامه را برای آخرین اجرا گذاشتیم. رودین در رسیتال شب‌های قبل خود عالی بود و شاید عده‌ای ندانند او علاوه بر نوازندگی ویولنسل و پیانو، یک رهبر ارکستر بسیار خوب است. پس از آن به درخواست رهبری یک بار دیگر رودین بر صندلی خود نشست و سوئیت شماره ۳ باخ را اجرا کرد.

بخش دوم کنسرت به اجرای سوییت سمفونی “شهرزاد” اثر ریمسکی کورساکف اختصاص داشت. اولین نکته‌ای که در این بخش جلب توجه کرد تغییر ارکستر مایستر بود. بردیا کیارس که در بخش اول برنامه روی صندلی اول نشسته بود در بخش دوم جای خود را به امیر باورچی، نوازنده جوان ویولن داد.

“شهرزاد” یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های کورساکف است که بر اساس داستان‌های هزار و یک شب نوشته شده است. این اثر ارکسترال با سازبندی رنگارنگ و ملودی‌های جذاب فضایی خیال‌پردازانه دارد که به خوبی نشان دهنده فضای اسرارآمیز داستان‌های هزار و یک شب است. نکته جالبی که در این قطعه وجود دارد نام‌گزاری موومان‌های آن است. کورساکف به جای نام‌گزاری موومان‌ها به شیوه معمول، نام ۴ داستان از داستان‌های هزار و یک شب را برای ۴ موومان شهرزاد انتخاب کرد و حالا هر کدام از آنها با یک داستان متفاوت به نام‌های “دریا و کشتی سندباد”، “داستان شاهزاده قلندر”، “عشق شاهزاده و شاهدخت جوان” و “جشن و سرور در جشنواره بغداد” شناخته می‌شوند.

سولوی ویولن در سراسر این سوییت، که توسط امیر باورچی اجرا شد، نماینده “شهرزاد” قصه‌گو است. فضاهای افسانه‌ای و رنگ و بوی شرقی در سراسر قطعه حس می‌شد و تمی که توسط ویولن و هارپ اجرا شد معرف شهرزاد بوده و در مومان‌های مختلف تکرار می‌شد. در بخش‌های مختلف، گفت و گوهای داستانی از زبان سازهای مختلف مانند بادی برنجی‌ها، فلوت و کلارینت شنیده شد و در پایان، جشن در بغداد با سازهای مثلث، سنج و دایره زنگی تجسم یافت.

با پایان سمفونی “شهرزاد” علی رهبری با بیان اینکه اجرایی از این بهتر امکان نداشت، به معرفی نوازنده هارپ ارکستر پرداخت و گفت: این دختر ۱۲ ساله را به من معرفی کردند و با امتحان‌هایی که از او گرفتم وارد ارکستر شد. او توانست در مدت ۳ روز با بقیه نوازنده‌ها هماهنگ شود. این جوانان، آینده ایران هستند.

او همچنین در مورد تغییر ارکستر مایستر گفت: از روزی که کار خود را شروع کردم همه ایراد می‌گرفتند که چرا نوازنده را تغییر می‌دهم. در ایران رسم نبود که سولو را شخص دیگری به جز مایستر بزند اما از بردیا کیارس که بهترین نوازنده ما است پرسیدم اجازه می‌دهی این کار انجام شود و او گفت بله این کار کاملا حرفه‌ای است. امیر باورچی که امروز به جای کیارس نشسته شاگرد او بوده است.

او ادامه داد: عده زیادی فکر می‌کردند نمی‌توانیم برنامه شش ماهه خود را اجرا کنیم ولی ما ۱۸ کنسرت و ۸ رسیتال اجرا کردیم و ۳ CD هم از قطعاتی که تا به حال اجرا نشده بود ضبط کردیم. اگر من چنین شرایط و امکاناتی را در قبل از انقلاب داشتم ایران را ترک نمی‌کردم. ما آنقدر جرات پیدا کرده‌ایم که از ارکستر چین دعوت کنیم به ایران بیاید تا در کنار آنها که امکانات و تجربه بیشتری از ما دارند اجرا کنیم. این کنسرت آخر ما است اما کار آخر ما نیست.

منبع گزارش متنی : هنر انلاین

در ادامه از نگاه لنز «آرش صمدزاده» به تماشای این کنسرت بنشینید.

منبع: اختصاصی گراموزیک

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

دیدگاه ها

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *