ثبت نام

دکتر آریا باستانی نژاد :هدف ارکستر فارابی ارتقایِ فرهنگ شنیداری جامعه است

poster
ب

poster در آستانه کنسرت ۱۲ اردیبهشت ارکستر بین المللی فارابی:

دکتر آریا باستانی نژاد :هدف ارکستر فارابی ارتقایِ فرهنگ شنیداری جامعه است

گراموزیک:  کنسرت ارکستر بین المللی فارابی، متشکل از دانشجویان موسیقی دانشگاه‌ های هنر سراسر ایران، به سرپرستی دکتر«آریا باستانی نژاد» و رهبری دکتر«الکساندروس هالاپسیس» در تاریخ ۱۲ ردیبهشت ماه ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

 دکتر آریا باستانی نژاد گفت: در این کنسرت «میثم ترکیان»، دانشجوی کارشناسی ارشد ویلن، کنسرت مایستر خواهد بود. در این کنسرت همانند کنسرتهای پیشین آثاری از بزرگان موسیقی جهان برای اولین بار در ایران بر روی صحنه اجرا خواهند شد.«دوبل کنسرتوی تلمان» از جمله رپرتوار شاخص این کنسرت می‌باشد که با تکنوازی آریا باستانی نژاد (فلوت)، الکساندروس هالاپسیس(ویلن) و ارکستر فارابی اجرا خواهد شد. «باتاگلیا» اثر زیبای بایبر، آهنگساز برجسته بوهمیایی –کیندرسینفونی (سمفونی کودکان) اثر هایدن از جمله دیگر آثار شاخصی‌ خواهد بود که برای اولین بار اجرا خواهند شد. هم چنین بخشی از این کنسرت به اجرای موسیقی فیلم اختصاص یافته که امیدوارم مورد رضایت مخاطبان قرار گیرد. از جمله میتوان به «سیکرت گاردن» اثر پریزنر آهنگساز سرشناس معاصر لهستانی اشاره نمود.

 باستانی نژاد در ادامه گفت: این پنجمین کنسرت مشترک ایران و یونان محسوب می شود که در اکثر آن ها از دانشجویان ممتاز موسیقی دانشگاه‌ های هنر سراسر ایران استفاده شده است. این همکاری متقابل علاوه بر ارتقا توان علمی‌ و اجرایی نوازندگان ایرانی، زمینه ‌های لازم برای تبدیل  ارکستر فارابی به یکی‌ از  الگوهای اجرایی سازنده در کشور را به وجود خواهد آورد. در زمان کنونی که رقابت‌های بین المللی ابعاد وسیعی به خود گرفته، نیاز به بازنگری و تغییر در ساختار و شیوه فعالیت‌های گروه‌های موسیقی داخلی‌ لازم به نظر می رسد. یکی‌ از مشکل‌ترین بخش‌های این تغییر، از میان برداشتن مقاومت هایی است که در انجام امور تیمی در بافت فرهنگی ایرانیان دیرینه شده است.  از این رو باستانی نژاد با گزینش تیمی جوان و با پتانسیل بسیار بالا همواره در پی‌ ایجاد زمینه‌های رقابتی و برنامه‌های توسعه ای در عرصه بین الملل بوده است.

وی  در پاسخ به این پرسش که چه عاملی سبب تمایز ارکستر فارابی از دیگر گروه‌های مشابه می‌باشد، خاطر نشان کرد: شورای برنامه ریزی ارکستر همواره با نگرشی اصولی به موضوع اجرا (performance) همواره پارامترهای نخبه پروری از طریق آموزش صحیح و ایجاد محیط آموزشی مناسب به اضافه ارتقا فرهنگ شنیداری جامعه و اهمیت دستیابی به سونوریته (صدا) منحصر بفرد ارکستر را مدّ نظر قرار داشته است.

 سرپرست ارکستر فارابی به تفصیل شرح داد: در هر یک از کنسرت ها ما به معرفی یک چهره نخبه و برگزیده می پردازیم. در کنسرت ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۳، کودک نابغه ۱۰ ساله « کیارش افشار »، از امتیاز حضور در کنسرت بین المللی فارابی برخوردار شده است. کیارش پس از پشت سر گذاشتن یک دوره آموزش مفید ۳ ساله زیر نظر تیم آموزشی مجرب، پس از  مروارید ناظمی نیا، دومین کودک برگزیده اتاق فکر نخبه پروری می‌باشد که تحت حمایت انجمن مردمی نهاد جوانه هنر مشغول به فعالیت می‌باشد.

او همچنین افزود: به جرات می توان گفت‌، فرآیند نخبه پروری در زمینه موسیقی برای نخستین بار در ایران توسط مدیران و برنامه ریزان فارابی انجام شده است. این تیم تخصصی قصد دارد تا با ایجاد محیط آموزشی مطلوب در ایران در زمینه موسیقی، چنان که یک کودک اروپایی و یا استرالیایی از آن برخوردار می باشد، به شکل گیری موسیقیدانانی با بنیه هنری قدرتمند در آیندهای نه چندان دورکمک نماید. کودکان امروز دانشجویان و اساتید آینده‌ ایران هستند. وقتی‌ کودکی بخش زیادی از اوقات فراغت خود را به اتلاف انرژی در آموزشگاه‌های موسیقی میپردازد و در دوران آموزش ابتدایی هیچ تلاشی از سوی آموزش و پرورش برای استعدادیابی و پرورش نخبگان در عرصه موسیقی نمیشود نمیتوان به آینده‌ ی روشن امید داشت. تنها در سایه برخوردری از آموزش و پرورش صحیح از دوران ابتدایی است که میتوان به تدریج، چنانکه در همه جای دنیا مرسوم است، راه اعتلای هنر را در پیش گرفت.

 باستانی نژاد در ادامه تشریح کرد: وقتی‌ کودکی مستعد فرایند نخهبه پروری را درست طی‌ نمیکند، نمیتوان انتظار داشت این کودک در سنین بالاتر در ارکستر و دانشگاه درگیر مباحث حاشیه ای و غیر حرفه ای و جو منفی نمره جویی بجای دانش جویی نشده و یا مورد سوء استفاده بسیاری از برنامه گزارارنی که حداقل اطلاعات لازم درباره‌ ابتدایی‌ترین اصول هنری را ندارند نشود.  اگر امروز واقعا کودکی تحت آموزش صحیح قرار بگیرد این کودک اگر در آینده‌ موسیقیدان هم نشود بدون شک در یک زمینه‌ای برجسته و متخصص میشود! این یکی‌ از دستاورد‌های مهم آموزش موسیقی بشمار می‌رود. چه بسا کودکانی بوده اند که پس از قرارگیری در فرایند نخهبه پروری استعداد خاصی‌ در دیگر زمینه‌ها همچون تئاتر، سینما، ورزش، انیمیشن یا یا دیگر دانش‌ها بروز داده اند و پس از انجام تست‌های لازم آن کودک در جایگاه واقعی‌ خود مشغول بکار شده است. از این دیدگاه، به جرت میتوان گفت‌ که هر کودک به مثابه یک معدن طلا و یا چاه نفتی است که بایستی کشف و مورد رسیدگی دقیق آنهم توسط کارشناس متخصص قرار بگیرد. در پروسه، بطور مثال، بهره برداری از یک چاه نفت، استفاده از یک جراح یا نوازنده پیانو مضحک بنظر می رسد، در حالی که در حیطه آموزش موسیقی یک روند آموزشی التقاطی و ناهمگن در سراسر ایران در حال پیشرویست! کشور‌های پیشرفته با برخوردری از یک نظام آموزشی یکپارچه و برگزاری سمینارهای مرتبط  بطور مستمر به تربیت نیروی متخصص و متعهد مبادرت ورزیده و در نتیجه هر شهروند در شغلی متناسب با تخصص خویش به ایفای نقش خواهد پرداخت.

 لازم به ذکر است «ارتقا فرهنگ شنیداری جامعه»  از طریق «انتخاب هوشمندانه رپرتوار» اجرایی یکی‌ از نکات قابل تامل شورای برنامه ریزی ارکستر فارابی بشمار می‌رود.” این سرپرست ارکستر ضمن اشاره به این موضوع افزود: نو بودن و یا عدم سابقه اجرایی رپرتوار ارکستر فارابی در ایران، توجه به سلایق گوناگون قومی در ایران با استفاده از از آثار اهنگسازان شاخص ایرانی و بین المللی همواره در تعیین رپرتوار اجرایی این ارکستر مشهود بوده است. در ایران بسیار مشاهده می گردد که به منظور پر کردن زمان برنامه و مشکلات مرتبط با تمرین آثار جدید، بطور مثال، یک اثر ارکسترال توسط یک ارکستر بارها  اجرا میشود در حالیکه یکی‌ از جاذبه‌های ارکستر فارابی اهمیت به ایجاد تنوع و گزینش یک رپرتوار چالش برانگیز به عنوان پشتوانه هنری ارکستر می‌باشد. اکثر ارکسترهای حرفه‌ای دنیا این مهم را به منزله یک سنت پذیرفته و همواره رعایت مینمایند.

 او در پایان تصریح کرد: از دیگر امتیازات بارز ارکستر فارابی دستیابی به «سونوریته منحصر به فرد» متناسب با زمینه‌های زیبایی شناختی و مرتبط با سبک رپرتوار اجرایی می‌باشد که در ایران کمتر به آن توجه میشود. عامل سونوریته و کیفیت مطلوب آن به عنوان یکی‌ از مهم تریم مدیم های بین ارکستر و شنونده نقش تعیین کننده ای‌ در جایگاه اجرایی و درجه هنری یک ارکستر دارد. با کمال تعجب در بسیاری از موارد دیده شده که در یک ارکستر کلاسیک با رپرتوار کلاسیک از میکروفون و  آمپلی فایر (تقویت کننده صوتی) استفاده می شود که این خود موضوعی ست قابل بحث چرا که در این صورت اکوستیک طبیعی صدای ساز و یا خواننده تحت الشعاع قرار می گیرد. البته این رفتار در گروه‌های موسیقی جزو، پاپ و راک بسیار مرسوم است اما در موسیقی کلاسیک یک نقطه ضعف برای هم رهبر و هم ارکستر بشمار می‌رود مگر در موارد بسیار خاص که از حوصله‌‌ این بحث خارج است. نوازندگان و خوانندگان سالهای بسیاری را صرف پرورش و غنی سازی صدای ساز و آواز  خود می نمایند و در واقع عامل سونوریته یکی‌ از شاخصه های یک موسیقیدان حرفه ای به‌شمار می‌رود تا آنجا که میتوان صدای ساز یک نوازنده را به مسابقه مهر، شناسه هنری و یا اثر انگشت وی دانست! در کل، این استفاده نابه جا از لوازم صوتی در کنسرت‌های موسیقی کلاسیک به مقدار قابل توجهی به تخریب عامل سونوریته خواهد انجامید. که این خود نشانگر خلق بودن تیم هنری باستانی نژاد در طی‌ فعالیتهای ۱ سال گذشته می‌باشد.

 گفتنی است؛ فعالیت‌های هنری آریا باستانی نژاد، سرپرست ارکستر فارابی،  در طی‌ ۱ سال گذشته حاکی‌ از عزم راسخ، برخورداری از پشتوانه علمی‌ کافی‌، رهبری قدرتمند، ارتباطات وسیع و سازنده با موسیقیدانان بین المللی و آگاهی‌ لازم از سنت های موسیقی ایرانی و غربی است. از جمله فعالیت های وی در طی‌ سال گذشته، برگزاری ۸ کنسرت بین المللی در سطوح استاندارد با رپرتوارهایی چالش برانگیز، متفاوت و به لحاظ کیفیت اجرا هم تراز با کنسرت‌های اروپایی با وجود گرفتاری ها و تحریمات سیاسی و اقتصادی که گریبانگیر جامه امروز ایران است موضوعی قابل  بحث و درخور تامل می‌باشد.

منبع: گراموزیک

دیدگاه ها

  • باقری ژانویه 9, 2016 :: 18:42
    0 0

    سلام وعرض ادب خدمت جناب آقای آریاباستانی نژاد: بنده مادر دوفرزند یکی پسر۱۴ ساله ودیگری دختر۱۱ ساله هستم.مزاحم شما شدم به این دلیل که بنده راراهنمایی بفرمایید.پسرم درحدود۸ سال است که درمحضراستادمعصومی ودخترم نیز ۵سال ویولون مینوازند وآموزش میبینند.امسال درمسابقه موسیقی جوان هردوشرکت کردند که خداراشکرجز ده نفربرتر بودند که البته پسرم پنجم شد.درهرحال خیلی وقت شما رانمیگیرم.نمیدانم چکارکنم فرزندانم را درعرصه جدی موسیقی کلاسیک قراربدهم.میدانید آقای مشتاق بنده دبیر ریاضی ناحیه یک کرج هستم باوجودمشغله های زیادی کهدارم سعی میکنم.بچه هایم رابه سمت موسیقی بیشتربکشانم.لطفا من راراهنمایی کنید.چکارکنم فرزندانم دیده شوند.درسته من سواده موسیقی ندارم اما میدانم که فرزندانم بخصوص پسرم(مدرسه تیزهوشان می رود)بسیارتوانا است درضمن سه سال است که همراه ویولون پیانو نیزمینوازند.ازآقای معصومی میتوانید کاملا ازسطح بچه ها مطلع شوید.بسیارازشما سپاسگزارم که بنده راراهنمایی بفرمایید.راستی اسم بچه های من شهند فهیم وشهرین فهیم میباشند.اگرهمری فرمایشی دارید دردانشگاه آزاد واحدکرج خوشحال میشوم درخدمتتان باشم بنده دوروزرادردانشکده فنی ریاضیات تدریس میکنم.متشکرم سیدباقری

ترک ارسال پاسخ به باقری لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *