ثبت نام

گفتوگو اختصاصی «گراموزیک» با گروه تعادل به همراه گزارش تصویری از تمرین گروه تعادل

taAdol-6418 copy
ب

taAdol-6418 copy گراموزیک : این روزها موسیقی فارسی تغییرات و کش و قوس های زیادی را برای خود ترسیم کرده حضور ترکیباتی تازه در این موسیقی فضای پرهیجان تری را برای مخاطبان فراهم ساخته است . جسارتی که در این روزها جوانان نوازنده و موزیسین های جوان کشورمان از خود به نمایش گذاشته اند بی شک قابل ستایش است جسارتی که ماحصلش البوم ها و گروه های بسیار موفق این روزهای موسیقی فارسی است .

 گروه «تعادل» که به تازگی با سبک ایندی راک وارد فضای موسیقی راک کشور شده اند از جمله همین گروه ها می باشند که با پتانسیل زیادی مسیر کاری خود را طی می کنند . به همین بهانه سری به تمرین گروه تعادل زدیم و گفت و گوی کوتاهی را با اعضای تعادل , علی سینا بزرفشان (درامز) , علی کیوانمرز (وکال-گیتار) , مهرداد بختیاری (باس) ,مجید حیدری(گیتار) داشتیم.

در ادامه این گفت و گو را از پایگاه «گراموزیک» بخوانید :

«- در سال ۸۳ که تازه دانشگاه رفته بودیم و بعد از یه مدت که من (مجید) وعلی دوره های آموزش موسیقی و گذرونده بودیم تصمیم داشتیم فعالیت موسیقیایی خودمون و بیشتر کنیم و از همون شروع تو خیال پردازی هامون گروهی مثه تعادل و تصور می کردیم .

یکی از روزهایی که من و علی در حال تمرین بودیم , علی یک ملودی خیلی خوب از خوش زد و کم کم منم موسیقی ساختم و بیشتر و بیشتر درگیر ساختن شدیم بعد از مدتی کلام و رو ملودی هامون همراه کردیم . علی هم بهتر مینوشت و هم وکال بهتری داشت در نهایت تصمیم گرفتیم گروه رو گسترده تر کنیم و تو اون بازه از نوازنده های باس و درام زیادی و آوردیم ولی در نهایت علی سینا و مهرداد دقیقآ همون نگاهی و به موسیقی داشتند که ما میخواستیم و دقیقآ موسیقی همسو با ایده های مارو پیاده می کردند . از این نقطه بود که گروه تعادل شکل گرفت .

-اسم «تعادل» و به این دلیل انتخاب کردیم که میخواستیم از همه جنس موسیقی ای بسازیم و هر نوع پوشش موزیکالی و تو آهنگ هامون حفظ کنیم . تعادل همون به معنی استفاده یکسان و یکجا از همه ی سبک های موسیقی و میرسونه واسه ما . ما هرچیزی که گوش میدادیم و میساختیم پیاده میکردیم .

-الآن بیشتر به سمت موسیقی آلترناتیو و ایندی راک آمریکایی و انگلیسی گرایش دازیم و اخیرآ فانک هم گوش میدیم هدف ما در تعادل , ساده بودن است البته ما نمیخواییم بی تکنیک باشیم ما قصدمون بر اینه تا تکنیک های نوازندگی و در قالب موسیقی تعادل پیاده کنیم .

-پیاده کردن کلام فارسی در موسیقی راک کار مشکلی است . سبک کاری ما سبک موسیقی محوره یعنی اول موزیک ساخته میشه و بعد کلام برای این موزیک نوشته میشه . البته همیشه درساخت قطعات همه چیز از یک ایده شروع میشه و کم کم موزیک کامل میشه هم از لحاظ ترانه و هم از لحاظ پوشش موسیقی . استفاده از هجاهخای فارسی برای راک کار سختیه و اگر بخواین موسیقی راک حفظ بشه و هجاهای فارسی هم استفاده کنیم در نهایت کلام غیر قابل فهم میشه ما باید برای راک فارسی کلام و به سمتی ببریم که مدل منحصر به فرد خودمون و داشته باشیم یک شماتیک متفاوت از راک که برای همه قابل فهمه ولی متفاوته از راکی که همه میشناسند . در نهایت دغدغه ی گروه تعادل ساختن موزیکیه که فرهنگ ایرانی و تو خودش داشته باشه.

-مجاز بودن از ایده ها جلوگیری نمیکنه و مولف و محافظه کار نمی کنه البته موضوع هایی که ما به دنبال اونیم فضاهایی نیست که درگیر خط قرمز ها باشه فضاهایی است از مسائل و دغدغه های روزانه و یا عاشقانه ی ساده که خیلی به خط قرمزها نزدیک نیست .

در تلاشیم تا آلبومون و زودتر آماده کنیم و بعد ماه صفر چند تک اهنگ از ما خواهید شنید مثه قطعه ی «خورشید شانس» که تو اجراهای زنده ای که تا به امروز داشتیم در سالن سرنا و سالن عرفان کهن بازخورد خیلی خوبی داشت و قطعاتی مثه «رویا در رویا» که شاید بصورت ویدئو منتشر بشه و« ایستادگی» و «درخت زندگی» و …

-ما دوست داریم در درجه ی اول شنیده بشیم و بگونه ای که هرکسی تا اسم گروه تعادل به گوشش میرسه بره و قطعات و تهیه کنند و گوش بدند . متاسفانه ما تو ایران رسانه ی خوبی نداریم تعدادی گروه هایی هستند که خلاقیت توشون زیاده  بهشون این فرصت داده بشه تا ارائه کنند و به نظرم باید به یه شکلی این مسیر باز شه .»

تهیه و تنظیم مصاحبه : مهدی کیهانی و امیر ابراهیم زاده

در ادامه عکس هایی از تمرین گروه «تعادل» را از نگاه دوربین «علیرضا زندیه» مشاهده نمایید .

#اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی گراموزیک

taAdol-6332 copy taAdol-6336 copy taAdol-6339 copy taAdol-6343 copy taAdol-6345 copy taAdol-6346 copy taAdol-6349 copy taAdol-6354 copy taAdol-6363 copy taAdol-6364 copy taAdol-6386 copy taAdol-6387 copy taAdol-6389 copy taAdol-6418 copy

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *