ثبت نام

پایان سی و سومین جشنواره موسیقی فجر/گزارش تصویری

ekhtetamiye-fajr33(42)
ب

پایان سی و سومین جشنواره موسیقی فجر

جایزه باربد برای علیرضا قربانی، میلاد درخشانی، کاوه یغمایی و مهدی یراحی

پارس نوا: آیین پایانى سی و سومین جشنواره موسیقی فجر شنبه شب در تالار وحدت برگزار شد و برندگان جایزه باربد معرفی شدند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر ارشاد، فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، حجت‌الاسلام احمد مازنی و احسان قاضی‌زاده هاشمی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و تعدادی از هنرمندان از جمله هوشنگ کامکار، محمد سریر، فاضل جمشیدی، میلاد کیایی، داود گنجه‌ای، حسین علیشاپور، احسان عبدی‌پور، محمدرضا چراغعلی، ناصر ایزدی، پوریا اخواص، بیژن بیژنی، داریوش پیرنیاکان و… در مراسم حضور داشتند.

در ابتدای برنامه، بعد از پخش تیزری از روند برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی قطعاتی را اجرا کرد.

جشنواره موسیقی فجر آیینه تمام‌نمای هنرمندان است

حمیدرضا نوربخش رئیس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در این مراسم گفت: مروری بر جشنواره‌های موسیقی فجر در طول بیش از سه دهه گذشته به‌خوبی نشان‌دهنده ظرفیت بی‌بدیل و تمایز آشکار هنر موسیقی با دیگر هنرها در عرصه تولیدات و تأثیرات ژرف و غیرقابل‌انکار آن در همه شئون اجتماعی و فرهنگی است. این ظرفیت بالا در حوزه اقتصادی به‌ویژه در یک دهه اخیر نیز به‌خوبی نمایان شده، به‌طوری که بیش از نیمی از بودجه جشنواره نیز از محل درآمد حاصله از فروش بلیت و اجراهای مختلف آن حاصل شده است.

وی افزود: از دوره سی و یکم جشنواره موسیقی فجر به بعد میزان فروش بلیت اجراهای غیر از پاپ جهشی قابل توجهی پیدا کرد، به‌طوری که در دوره‌های بعدی میزان فروش اجراهای سنتی، تلفیقی و بین‌الملل به سطح فروش بخش پاپ رسید. این اتفاق را باید به‌عنوان یکی از موفقیت‌های مهم در عرصه سیاست‌گذاری و رویکرد ارزشی جشنواره دو سه دوره اخیر ارزیابی کرد. چرا که در دوره‌های قبل بخش پاپ بیش از ۸۰ درصد درآمد جشنواره را به خود اختصاص می‌داد.

او ادامه داد: نکته دوم لزوم بازنگری مداوم و اصلاح آیین‌نامه‌های داوری و اجرایی و دقت در ارتقا سطح کیفی برنامه‌ها و ارائه راهکاری مناسب و کارشناسی شده برای ترسیم افق‌های بلندتر و والاتر جشنواره است، به‌گونه‌ای که در هر دوره اعتبار و جایگاه جشنواره روند صعودی و بالنده پیدا کند. خوشبختانه در چند دوره اخیر با سعی و تلاش همه همکاران و حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه علی مرادخانی معاون سابق امور هنری و سید مجتبی حسینی معاون جدید امور هنری همین‌طور دفتر موسیقی، تغییراتی در بخش‌های مختلف از جمله بخش رقابتی و جایزه باربد و به‌ویژه در بخش بین‌الملل جشنواره به‌طور ملموس و مشهود رخ داد. و مخاطبان جشنواره با استقبال گرم خود نشان دادند این رخداد مهم موسیقایی را به‌خوبی رصد می‌کنند. هرگاه در جهت ارتقا کیفی اجراها و برنامه‌ها تغییراتی رخ دهد، جشنواره با استقبال گرم و خوب مردم نیز مواجه خواهد شد.

نوربخش همچنین گفت: جشنواره موسیقی فجر آیینه تمام‌نما و به‌نوعی کارنامه فعالیت تمام هنرمندان و مجریان هنر موسیقی در همه شاخه‌ها و رشته‌های آن است. از این نظر همه عزیزان و هنرمندان باید در آن سهیم باشند و با مشارکت خود چه از نظر اجرا و چه از نظر فکری و مشورتی در جهت رفع نواقص و معایب آن فعالانه حضور پیدا کنند.

وی افزود: جشنواره موسیقی فجر فقط و فقط با نگاه کیفی و ارزیابی فنی و هنری نسبت به ممیزی آثار اقدام می‌کند و هرگز و هرگز مانعی برای حضور هنرمندان خبره و اجرای آثار فاخر نبوده و نیست. قطعاً جذابیت و اقبال مخاطب به اجراها شرط اصلی و لازم شرکت گروه‌ها بوده است، هرچند شرط کافی نبوده و نیست.

مدیرعامل خانه موسیقی در پایان گفت: نکته پایانی خطاب به مسئولان و مدیران خودم به‌ویژه همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولیان اصلی هنر موسیقی کشور عرض کنم که شریف‌ترین و اصیل‌ترین افراد در حوزه موسیقی فعالیت دارند، چرا که علی‌رغم تمام مشکلات و موانع و تنگ‌نظری‌ها و سختی‌های شایع که از فرط تکرار و استمرار لاینحل مانده و طی چهار دهه گذشته همه از نزدیک با آن‌ها آشنا شده‌اند، همچنان با انگیزه و با عشق وافر خود مشغول به فعالیت و خلق آثار هستند و کماکان به حمایت وزارت ارشاد و حل شدن مسائل و مشکلات از جمله لغو کنسرت‌ها و آزادی فعالیت زنان هنرمند در سراسر کشور، مسئله کپی‌رایت، رونق بخشیدن به صنعت نشر و از همه مهتر روشن شدن تکلیف سیاست‌گذاری‌های کلی موسیقی در سطح کشور و مسائلی از این دست، امیدوار هستند. به نظر می‌رسد برای حل این مسائل وزارت ارشاد باید در سطح دولت و تعامل با دیگر وزارتخانه‌ها و گسترش ارتباطات خود با دیگر نهادهای حکومتی گام‌های بلندتر و مؤثرتری در جهت رفع مشکلات این قشر شریف بردارد.

پس از صحبت‌های نوربخش لوکا چیارلا نوازنده ایتالیایی شرکت کننده در  این دوره جشنواره قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کرد.

 اعلام برندگان جایزه باربد

در ادامه مراسم برگزیدگان جایزه باربد معرفی شدند. لوح تقدیر به پریسا پیرزاده برای آلبوم “وکالیز” و همچنین جایزه باربد به طور مشترک به علیرضا مشایخی برای آلبوم “سپکتروم”  و کارن کیهانی  برای آلبوم “باغ بی برگی” اهدا شد.

در بخش موسیقی بی‌کلام ایرانی، لوح تقدیر برای آلبوم “چهارگان” به احسان ذبیحی‌فر و جایزه باربد به آلبوم “حرف بزن” ساخته میلاد درخشانی رسید.

در بخش موسیقی باکلام ایرانی، جایزه باربد به کاوه صالحی برای آلبوم “این هم حکایتی است” رسید. در بخش خوانندگی آلبوم باکلام ایرانی جایزه به علیرضا قربانی برای آلبوم “فروغ” اعطاء شد.

قربانی بعد از دریافت جایزه خود به‌عنوان بهترین خواننده گفت: واقعیت این است که اساساً در هنر و ارزیابی هنر چیزی به‌عنوان جایزه و رتبه‌بندی صادق نیست. در واقع این در اولویت‌های چندمین قرار خواهد گرفت و نه در اولویت اول، برای این که قطعاً در هنر روح و حسی وجود دارد که این روح و حس برای هر یک از آدم‌ها متفاوت است. برخلاف رشته‌های ورزشی که بر اساس توانایی‌های فیزیکی و رکوردی است که ورزشکار می‌زند، در هنر این‌طور نیست. بسیاری هستند که کارهای ارزشمندی دارند و امشب جای آن‌ها در بین کاندیدها خالی است.

این جوایز توسط هوشنگ کامکار، محمد سریر و وارطان ساهاکیان به برندگان تقدیم شد.

در ادامه گروه نواحی خنیاگران شش اقلیم به سرپرستی پیمان بزرگ نیا قطعاتی از موسیقی اقوام مختلف را روی صحنه برد. سپس در حضور صالحی، حسینی، طالبی، مازنی و قاضی‌زاده هاشمی از ابراهیم قادری خواننده ۸۷ ساله کرد و فرج علیپور خواننده و نوازنده کمانچه از لرستان تقدیر شد.

موسیقی ایرانی نمادی از مقاومت است

در ادامه سید عباس صالحی وزیر ارشاد گفت: موسیقی ایرانی با نمایه‌هایی شناخته می‌شود. موسیقی ایران نمایه‌ای از ملیت و ایرانیت ماست، همان‌گونه که زبان نوا و نمایی از ایرانیت ماست. در فرازوفرود تاریخ، ایران با موسیقی و نواهای موسیقی به حیات خود ادامه داده است. کمتر موسیقی‌دان ایرانی داریم که از مام وطن و برای ایران ننواخته باشد. بزرگان ایرانی از فردوسی و خیام و حافظ و مولانا و سعدی که مفاخر ایران هستند با نوا و آهنگ موسیقی ایران جاودانه شده‌اند و ما صدها و هزاران بیت از این بزرگان را با موسیقی ایرانی شنیده‌ایم و در جان فرو برده‌ایم. موسیقی ایرانی همچنین نوایی و نمادی از مقاومت است. ساز موسیقی ایرانی با کوک جان مردم این سرزمین همراه بوده است، با ناخوشی آن‌ها نواخته است و در روزهای سختی همراه این مردم بوده است. در ایام انقلاب اسلامی و در جوش‌وخروش خیابان‌ها، موسیقی با خیابان‌ها همراه شد، شعر و شعار و موسیقی و مردم باهم درآمیخت و ده‌ها قطعه‌ از دل مردم برآمد و بر جانشان نشست. در ایام دفاع مقدس، این موسیقی ایرانی بود که در این دوره پرحادثه و فرازوفرود حوادث را با خود مقطع بندی می‌کرد. ما فتح خرمشهر را با موسیقی جاودانه “خجسته باد این پیروزی” و چند موسیقی دیگر به خاطر می‌آوریم.

صالحی ادامه داد: موسیقی ایرانی موسیقی قومیت ماست. همان‌گونه که اقالیم ایرانی در جغرافیای خود چهارفصل پررنگ و رمز است. در این اقالیم چهارگانه موسیقی ایرانی پرورش یافته است و هرکدام رنگ و طعم و بوی خود را دارد و همان‌گونه که جغرافیایی ایران زیباست، موسیقی ایران هم پر ترنم و زیباست. موسیقی ایرانی که در منطقه شرق جهانی زیسته است، نمایه‌ای از عرفان و معنویت شرقی است و عرفان و معنویت شرقی با موسیقی ایرانی پیوندی عمیق ناگسستنی دارد. اگر موسیقی ایرانی را با این نمایه‌ها می‌شناسیم باید قدر این موسیقی را نیز در دیپلماسی فرهنگی خود بدانیم. موسیقی ایرانی می‌تواند بیش از گذشته یادآور عرفان و معنویت ایران اسلامی، ملیت ما و ارزش‌های اخلاقی ما و سبک و فرم خاص موسیقایی باشد که در سده‌های متوالی بزرگان این مرزوبوم گام‌به‌گام پیش برده‌اند و امروز به ما رسانده‌اند.

وزیر ارشاد گفت: جشنواره موسیقی فجر فرصتی است برای حضور نسل‌های متوالی موسیقی از تجربه‌های پیشکسوتان تا خلاقیت‌های جوانان، فرصتی است برای حضور موسیقی جغرافیای متنوع ایران‌زمین از نواحی و اقوام گوناگون، فرصتی برای گونه‌های متنوع موسیقی ایرانی و جهانی و فرصتی برای گفت‌وگوی جهانی از طریق موسیقی است. این فرصت را باید تقویت کرد و بر قوت‌های آن افزود و از ضعف‌های آن کاست. جشنواره فرصتی برای انسجام همدلی و همراهی اصحاب موسیقی ایرانی است. اینک در آغاز راه جشنواره سی و چهارم از بزرگان موسیقی بخواهیم از قوت‌ها و ضعف‌های این رویداد بگویند تا ما استوارتر باشیم. با این نگاه‌ها و پیشنهادها و نقدهاست که سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ایران پرفروغ‌تر می‌شود.

یک جایزه دیگر برای میلاد درخشانی

سپس نوبت به معرفی برگزیدگان بخش موسیقی تلفیقی و دستگاهی رسید که با حضور محمدرضا چراغعلی، میلاد کیایی، حمیدرضا نوربخش، مظفر شفیعی و بهرام جمالی اعطاء شد.

جایزه باربد در بخش تلفیقی بی‌کلام به گلنوش صالحی برای آلبوم “ده تیر” رسید. همچنین در بخش آهنگسازی تلفیقی باکلام برای آلبوم “نوستالژی” فرزاد میلانی لوح تقدیر دریافت کرد.

در بخش موسیقی تلفیقی باکلام، میلاد درخشانی برای آلبوم “حرف بزن” جایزه گرفت. درخشانی بعد از دریافت جایزه گفت: امشب دو آلبومم مورد تأیید قرار گرفت. این جوایز را به خانواده‌ام تقدیم می‌کنم.

همچنین در بخش دستگاهی بی کلام، جایزه باربد برای آلبوم “آواز رود” به قاسم رحیم‌زاده رسید. در بخش باکلام این بخش نیز هیئت داوران هیچ هنرمندی را شایسته اهدای جایزه ندانست، اما مجید مولانیا برای آلبوم “در عشق زنده باید” و محمد عشقی برای “سرو بالا” لوح تقدیر دریافت کردند.

تقدیر از سالار عقیلی و وحید تاج

در بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی با کلام، هیئت داوران هیچ آلبومی را حائز دریافت تندیس جایزه ندانست، اما سالار عقیلی برای آلبوم “میهن وطنم خوش‌تر” و وحید تاج برای آلبوم “در عشق زنده باید” لوح تقدیر دریافت کردند.

سالار عقیلی بعد از دریافت لوح گفت: ملاک لوح و جایزه نیست. ملاک میزان تاثیرگذاری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. امیدوارم ما هنرمندان در مراسم ختم صرفاً همدیگر را ملاقات نکنیم و از هم فاصله نگیریم.

سپس گروه مهتاب به سرپرستی احسان ذبیحی فرد و خوانندگی مجتبی عسگری در دستگاه همایون قطعاتی را اجرا کرد.

جایزه باربد به کاوه یغمایی و مهدی یراحی رسید

بعد از اجرای گروه مهتاب، در بخش بهترین ناشر، موسسه ایرانگام به مدیریت صدرالدین حسین خانی و پردیس موسیقی معاصر به مدیریت اردوان جعفریان لوح تقدیر دریافت کردند. موسسه پرده هنر موسیقی به مدیریت امیرعباس ستایشگر برنده جایزه باربد بهترین ناشر شد. این جایزه را محسن رجب پور، علیرضا قربانی، غلام علمشاهی و علی عزیزی اهدا کردند.

رجب‌پور قبل از معرفی برگزیده این بخش بیانیه‌ مشترک مجمع صنفی ناشران موسیقی و کانون ناشران خانه موسیقی را قرائت کرد.

در بخش موسیقی راک، کاوه یغمایی برای آلبوم “ناگهان رفته” جایزه باربد را دریافت کرد و در بخش خوانندگی پاپ مهدی یراحی برای آلبوم “آینه قدی” جایزه گرفت.

در بخش رسانه نیز برگزیدگان به این شرح اعلام شد: علیرضا سعیدی از خبرگزاری مهر، سما بابایی از سایت موسیقی ما، مهدی شاه رضایی از برنامه رادیویی “مترونم”، نیوشا مزیدآبادی از روزنامه اعتماد، امیرحسین ثقفی از برنامه چراغ از رادیو تهران، بهزاد حقیقت تهیه‌کننده برنامه “خیابان” در شبکه جام جم و سایت موسیقی نوا.

هیئت داوران جایزه‌ باربد تولیدات موسیقایی را در طول بازه‌ زمانی یک ساله‌ از مهر ۹۵  تا مهر ۹۶ مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر از چهارشنبه ۲۰ دی تا جمعه ۲۹ دی به مدت ۱۰ روز در ژانرهای مختلف با حضور گسترده و فعال در بخش‌های بین‌الملل، تلفیقی، پاپ و… در شش سالن برگزار شد.

اجرای مهدی یراحی در اختتامیه جشنواره فجر

عکس از نیلوفر دهباشی

منبع :
پارس نوا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *