ثبت نام

سال‌ها است آواز خوبی شنیده نمی‌شود

۵۷۶۲۷۰۲۳
ب

سال‌ها است آواز خوبی شنیده نمی‌شود

پارس نوا: یک نوازنده نی گفت: متأسفانه سال‌هاست آواز خوبی شنیده نمی‌شود در حالی که تا چند دهه پیش به طور همزمان چندین آوازخوان خوب و درجه یک در فضای موسیقی کشورمان داشتیم.

هجدهمین نشست تخصصی «آیین‌ آواز» با پخش بخش‌هایی از مستند «کیان نی» درباره محمدعلی کیانی‌نژاد ـ نوازنده نی ـ آغاز شد.

این مستند توسط علی عرب خوانسازی نوازنده جوان نی درباره استادش ساخته شده است.

علی شیرازی ـ کارشناس مجری برنامه ـ در این‌باره گفت: من با دیدن این فیلم، هم خوشحال شدم وهم ناراحت. خوشحال از اینکه امشب در کنار یکی از مهمترین نمادهای دوره طلایی موسیقی ملی خودمان هستیم و ناراحت از اینکه متأسفانه چند سال است دیگر چنان آثار خوب و ارزشمندی در بازار موسیقی ایرانی تولید و عرضه نمی‌شود یا اگر هم تولید و ارائه می‌شود ما از وجود آنها بی‌خبریم. یعنی به سبب بغرنج بودن اوضاع، چنین آثاری بی‌سر و صدا می‌آیند و بی‌سر و صدا می‌روند.

در بخش دیگری از این برنامه که عصر سوم بهمن‌ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، کیانی‌نژاد درباره «تنفس در آواز ایرانی» اظهار کرد: متأسفانه سالهاست آواز خوبی شنیده نمی‌شود در حالی که تا چند دهه پیش به طور همزمان چندین آوازخوان خوب و درجه یک در فضای موسیقی کشورمان داشتیم. شاید یک مشکل اصلی برخی خوانندگان امروز ما شیوه نادرست تنفس آنها باشد.

او تاکید کرد: در واقع هر یک از ما با یادگیری این شیوه‌های علمی و دقیق می‌توانیم به اوضاع صدای خودمان سر و سامان ببخشیم و به بهبود کلی اوضاع هنر آواز هم کمک کنیم.

این نوازنده نی در ادامه به همراه شیرازی و یکی از شاگردانش نمایشی از نفس‌گیری علمی و تمرین‌های لازم برای رسیدن به تنفس مطمئن و پایه‌ای اجرا کرد.

نوزدهمین نشست آیین آواز از ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۸ اسفند در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *