ثبت نام

خواننده پاپ در شب تولدش در جشننواره فجر خواند/گزارش تصویری

Mohammad alizadeh-parsnava-fajr festival (12)
ب

خواننده پاپ در شب تولدش در جشننواره فجر خواند

پارس نوا: محمد علیزاده در چهارمین شب از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر کنسرتی را در دو سئانس در سالن ایرانیان به صحنه برد.

این اجرا با هنرنمایی اشکان‌ صدیق‌آذر، نوازنده لانچ‌پد آغاز شد و پس از این‌که سایر اعضای ارکستر نیز وی را همراهی کردند، علیزاده با اجرای قطعه “خیلی برام خاطره عزیزت” پا به روی صحنه گذاشت و تماشاگران خود را به وجد آورد. در ادامه نیز بلافاصله اثر “برگرد” را خواند و بعد چند کلامی با مخاطبان خود صحبت کرد.

علیزاده که در شب تولدش روی صحنه می‌رفت و از این بابت بسیار هیجان‌زده بود، رو به حاضرین در سالن ایرانیان گفت: من معلمی داشتم که روزی یک سیلی به من زد و همان سیلی مسیر زندگی‌ام را عوض کرد. ایشان همیشه می‌گفت که زندگی‌ات را بر پایه عشق بنا کن و من این کار را کردم. این ترانه‌ای که می‌خوانم را هم تقدیم به آدم‌هایی می‌کنم که شاید امروز آن‌ها را نداریم اما همیشه در قلبمان هستند.

پس از صحبت‌های علیزاده، داوود اریکه صدای ساکسیفون خود را به صدا درآورد و اورتور قطعه “عشقم این روزا” را نواخت که در حین و پایان اجرا نیز به درخواست محمد علیزاده مورد تشویق حاضرین در سالن قرار گرفت. سپس “کجا میری” و بعد اثر “بی‌حوصله” به مخاطبان تقدیم شد.

در ادامه علیزاده با این صحبت‌ها به استقبال اجرای قطعه “برادر” رفت: عاقلان نقطه پرگار وجودند ولی… عاقل‌ها فکر می‌کنند که خیلی باحال هستند، همیشه سرشان در حساب و کتاب‌ است ولی ما دیوانه‌ها همین‌طوری زندگی می‌کنیم و کاری هم به کسی نداریم. همه هم به ما می‌گویند دیوانه‌ایم اما من یقین دارم که خدا با دیوانه‌هاست نه با عاقل‌ها.

قطعه بعدی این کنسرت اثر قدیمی‌تر “خیلی خوشحالم” بود که علیزاده آن را با نوازندگی پیانو علیرضا اویسی، رهبر ارکستر خود اجرا کرد. پس از اجرای مینیمال این اثر، نوبت به هنرنمایی انفرادی نوازنده‌ها رسید، به طوری که هر یک از آن‌ها نغمه‌ای از ملودی‌های بومی ایرانی را با ساز خود نواختند و توسط محمد علیزاده به تماشاگران معرفی شدند.

اعضای ارکستر محمد علیزاده در اجرای این کنسرت را امیرحسین اویسی (رهبر ارکستر و نوازنده پیانو و کیبورد)، علی‌ شهبازی (گیتار الکتریک)، اشکان موسوی (نوازنده و سولیست ویولن)، بهمن میرزازاده (بوزوکی و گیتار)، محمد شعبانی (پرکاشن)، اشکان صدیق‌آذر (لانچ پد)، علی‌ پورنگهبان (گیتار باس)، ایمان ذاکری (درامز)، داوود اریکه (ساکسیفون، کلارینت و فلوت)، پوریا فیروزی (کیبورد) و کیانوش علی‌محمدی (همخوان و بک‌وکال) تشکیل می‌دادند.

پوریا فیروزی، نوازنده ۱۹ ساله کیبورد ارکستر علیزاده و همین‌طور کیانوش علی‌محمدی، هم‌خوان و بک‌وکال علیزاده در طول کنسرت یکی دو بار مورد تشویق قرار گرفتند. محمد علیزاده، پوریا فیروزی را یک نوازنده آینده‌دار خواند و در مورد علی‌محمدی نیز گفت که او یکی از دو سه خواننده‌ای است که تربیت کرده و به‌زودی حرف‌های بیشتری از او شنیده خواهد شد.

“غم دنیاست”، تصمیمتو بگیر”، “تو بری بارون” و “اشتباه” قطعات دیگری بود که در این کنسرت خوانده شد. علیزاده پس از اجرای این قطعات گفت: من همیشه جلوی دوستان موزیسینم پز می‌دهم که پدر و مادرها هم موسیقی مرا گوش می‌کنند و اجراهایم را هم می‌بینند. حالا خوشحالم که می‌بینم امشب هم پدر و مادرهای عزیزی در سالن حضور دارند و این باعث افتخار من است.

در ادامه محمد علیزاده مهمانان خودش را معرفی کرد که در تمجید از محمدرضا چراغعلی گفت: امشب مهمان ویژه‌ای در کنسرت دارم. من تا سال ۷۷ موسیقی سنتی کار می‌کردم و از سال ۷۷ وارد موسیقی پر سر و صدا و شلوغ پاپ شدم. در ابتدای راه با مردی دوست شدم که هیچ‌گاه قسمت نشد با هم کار کنیم ولی از او خیلی آموختم. این فرد کسی نیست جز محمدرضا چراغعلی که امشب با آمدن به کنسرت غافلگیرم کرد.

شب گذشته علیزاده صدای گرفته‌ای داشت که این مسئله در حین صحبت کردن او با طرفدارانش بیشتر نمود پیدا می‌کرد. این خواننده به خاطر صدای گرفته‌، خستگی یا به هر دلیل دیگری، هیچ‌کدام از قطعاتش را به‌تنهایی و به‌طور کامل اجرا نکرد و بیراه نیست اگر بگوییم که فقط نیمی از هر قطعه را می‌خواند و در اجرای نیمی دیگر از مخاطبانش کمک می‌گرفت که این به‌شدت توی ذوق مخاطب می‌زد، به‌ویژه‌ این‌که خیلی مواقع همخوانی مخاطبان را هم با خود به همراه نداشت و فقط موسیقی بی‌کلام اجرا می‌شد.

از نکات دیگر کنسرت علیزاده در جشنواره موسیقی فجر هم بداهه‌پردازی‌های نه‌چندان جالب این خواننده در حین اجرای قطعات و پس از اجراها بود. علیزاده در حین اجرای چند اثر خود، اسمش را در شعر می‌گنجاند و به هر دلیلی جمله‌ای راجع به خودش در شعر می‌گفت. خیلی وقت‌ها هم تحت تأثیر خستگی ناشی از اجراهای متعددش، ملودی قطعاتش را به هم می‌زد و کارها را بدون ریتم اجرا می‌کرد.

این خواننده در پایان با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولین جشنواره و سایر کسانی که تلاش کردند این اجرا در قالب جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه برود، اثر “جز تو” را خواند.

بخش پاپ سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در شب‌های آتی با اجراهای زانیار خسروی، سینا شعبانخانی، بهنام بانی، ماکان بند، پازل بند، سیروان خسروی، علیرضا طلیسچی و امیرعباس گلاب ادامه پیدا خواهد کرد.

گزارش متنی: هنرآنلاین/ عکس از مرتضی محمدی

اختصاصی پارس نوا

دیدگاه ها

  • هوادار ژانویه 16, 2018 :: 11:09
    0 0

    سایت محترم پارس نوا
    ضمن عرض سلام و خسته نباشید

    در مورد گزارش متنی انتقاداتی داشتم گزارشتون مغرضانه بود
    اولا : صدای آقای علیزاده هیچ مشکلی نداشت و متوجه منظورتون از دلیل دیگه ای نشدم
    دوما : نویسنده محترم ظاهرا هیچ شناختی به ایشون و اجراهاشن ندارند بداهه گویی های که به نظر ایشون جالب نبود ولی من باید بگم ما هواداران عاشق و شیفته بداهه گویی های ایشون هستیم هیجان و انرژی کنسرتاشون برمیگرده به نوع اجرا و تغییراتی که تو ملودی هاشون انجام میدن .لطفا فراموش نکنین ایشون بهترین و رکورد دار ترین خواننده پاپ ایران هستن .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *