ثبت نام

آیدا امیری: به تقسیم بندی های جنسیتی اعتقاد ندارم

IMG_20171120_185052
ب

گفت و گو با آیدا امیری مقدم جوانترین زن تهیه کننده در عرصه موسیقی:به تقسیم بندی های جنسیتی اعتقاد ندارم

پارس نوا: آیدا امیری مقدم که خود از نوازندگان سازهای کوبه ای است مدتهاست در زمینه تهیه کنندگی موسیقی و برگزاری کنسرت های سنتی گام بر می دارد. وی که از نوازندگان چندین گروه مطرح در ژانر سنتی است، بر این باور است که گام برداشتن در این عرصه می تواند یاری بخش او در اعتلای فرهنگ موسیقی و زنده نگاه داشتن موسیقی ملی و بومی باشد.
وی این بار کنسرت سامان على پور را تهیه کنندگی می کند وخود مدیریت اجرایی آن را نیز به عهده دارد. با این بانوی جوان در این باره گفت و گو کرده ایم:
*در زمینه نوازندگی تا کنون فعالیت های بسیاری داشته اید. چطور شد که تصمیم گرفتید زمینه دیگری از فعالیت در این حوزه را تجربه کنید؟
واقعیت این است که احساس کردم در این زمینه نیاز به حضور بانوان نیز هست. البته بانوانی هستند که دارند در این زمینه فعالیت می کنند ولی از آنجایی که دوست داشتم خودم از نزدیک با این موضوع آشنا شوم و فعالیت خود را در آن آغاز کنم، تصمیم به انجام آن گرفتم. با این کار علاوه بر این که ترغیب به کار در زمینه موسیقی و نوازندگی راغب تر می شوم، به لحاظ ملی و فرهنگی نیز کاری می کنم.این کار بیش از هر چیز دیگری برایم ارزشمند است و احساس می کنم می توانم بیشتر از هر زمان دیگری مثمر ثمر باشم.
*به نظر می رسد تهیه کنندگی موسیقی در ایران کاری کاملا مردانه است. چطور این کار را شروع کردید وقتی می دانید در این عرصه مردان رقابت می کنند و کار برای شما بسیار سخت است؟
من به این تقسیم بندی ها اعتقادی ندارم. به نظر من زنها با مردان هیچ فرقی ندارند. چه بسا در انجام بسیاری از کارها خانم ها موفق تر بوده و هستند. این کار هم به نظر من اصلا مردانه نیست. هستند خانم هایی که در این زمینه فعالیت می کنند و اتفاقا موفق هم هستند. من هنوز در حال کسب تجربه هستم و امیدوارم بتوانم کنسرت های بزرگتری برگزار کنم و در این زمینه موفق شوم.

*موانعی که در این راه دارید چه موانعی هستند؟
خوب طبیعتا در هر کاری و در شروع آن موانعی وجود دارند . این یک امر طبیعی است و من نیز با برخی از این موانع مواجه شدم. از این جمله می توان به کمبود سالن و مشکلاتی که با این مقوله مرتبط است نام برد. همچنین هزینه هایی که برای سالن در نظر گرفته می شود و عدم انجام تبلیغات محیطی! این موانع البته برای همه یکسان هستند و هر کس در این زمینه فعالیت می کند با آنها دست و پنجه نرم می کند.

*این همه گروه در ژانرهای مختلف در موسیقی فعالیت می کنند و با برگزاری کنسرت برای آنها می توایند به لحاظ مالی تامین شوید و ضرر نکنید. چرا موسیقی سنتی و ایرانی را انتخاب کرده اید؟
به دلیل علاقه و عرق خاصی که به این سبک از موسیقی دارم. ضمن اینکه تهیه کنندگان بسیاری دارند در سبک های دیگر فعالیت می کنند. ازطرفی خودم از کودکی در این سبک نوازندگی کرده ام و این سبک را خیلی دوست دارم. دوست دارم یکی از کسانی باشم که به حفظ و ماندگاری این موسیقی کمک می کند.

*کنسرت های خود را بر چه مبنا و اساسی انتخاب می کنید؟
بر اساس نوع موسیقی ای که دارند و اهدافی که برای خود و موسیقی یشان تعیین کرده اند. برای من بیش از هر چیزی نوع موسیقی مهم است.

*کنسرت های خارج از ایران هم دارید؟
در برنامه های آینده انشالله این کار را خواهیم کرد اما فعلا برنامه ای نداریم. گام به گام پیش می رویم تا خدایی ناکرده اتفاق ناخوشایندی در طول این مسیر برایم نیافتد!

*خودتان هم در گروه هایی که با آن ها همکاری در قالب تهیه کننده دارید، نوازندگی می کنید؟
در برخی از گروه ها به عنوان نوازنده حضور دارم اما دلیلی نمی بینم چون خودم تهیه کننده یک کنسرت هستم، در آنها به عنوان نوازنده نیز حضور داشته باشم.

*کنسرت پیش رو چگونه کنسرتی است؟
کنسرتی است که در آن سامان علی پور در جایگاه سرپرست و همین طور خواننده حضور دارد که در واقع کنسرت موسیقی همنوازان آوای پارسیان است که در دوبخش لری و کردی در تالار سوره حوزه هنری به روی صحنه می رود.
سامان علی پور همچنین تنظیم قطعات را برای اجرای آنها در این کنسرت به عهده دارد.

*این قطعات به چه نحوی هستند و بر چه مبنایی اجرا خواهند شد؟
قطعات اجرایی در این کنسرت بر اساس موسیقی اقلیم زاگرس با نگرشی نو ،ایجاد فضای ریتمیک بدیع،احیای ملودی های به خاموشی سپرده شده و خلق روایات عاشقانه با بازافرینی و باز نگری امروزی بر اساس موسیقی دستگاهی با تکیه به اصالت موسیقی نواحی و محلی ارکستراسیون شده است تنوع کوک و دستگاه و استفاده از سازهای موسیقی فولک از ویژگی های این اجراست. مدیر برنامه این کنسرت خانم پروین سرلک است و بلیت فروشی آن مدتهاست که آغاز شده است.
این اجرا در روز پنجشنبه ۹ اذر ساعت ٢٠در سالن سوره حوزه هنری به روی صحنه می رود.
فروش بلیت کنسرت هم در سایت ایران کنسرت میباشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *