ثبت نام

گزارش گراموزیک از تمرین گروه «پیکلاویه» و گفتوگو خواندنی با این گروه

۲۷
ب

28به دنبال تجربه‌ای تازه و متفاوت در راک ایرانی

گفتگو با گروه موسیقی «پیکلاویه»

 گراموزیک : گروه‌های راک در ایران کم نیستند. اما ظاهرا نباید دیگر موسیقی راک را با موسیقی زیرزمینی مترادف بدانیم. در یکی دو سال اخیر، تعداد قابل توجهی از گروه‌های راک و آلترناتیو فارسی که در داخل کشور فعالیت داشته اند، با دریافت مجوز از سوی وزارت ارشاد، به فضای رسمی موسیقی کشور وارد شده و فرصت پیدا کرده اند تا آلبوم‌‌های خود را به صورت رسمی بفروشند و کنسرت برگزار کنند. «پیکلاویه» هم یکی دیگر از بندهای راک نوپا و متفاوت ایرانی است که برای اولین کنسرت رسمی خود برنامه‌ریزی می‌کند. به همین مناسبت گفتگویی داشته ایم با اعضای این گروه راک تازه و خلاق.

تهیه و تنظیم گفت وگو : پاشا ولایی

– چطور است با اسم گروه شروع کنید و بعد برسیم به اعضای بند.

– اسم بند  «پیکلاویه» است؛ ترکیب دو کلمه‌ی پیک و کلاویه.  اعضای بند هم به همراه سازهاشان از این قرار اند: مصطفی بهرمان (درامز)، فرهاد خانبیلوردی (بیس)، مهران مختارپور (خواننده)، مهیار صالحی نیا (گیتار لید)، شایان کریمی (کیبورد) و لادن جعفر نژاد (همخوان). ضمنا شایان سرپرست گروه هم هست.

-از کی کارتان را شروع کرده اید؟ ترانه‌ها هم که فقط به زبان انگلیسی و فرانسه است.

– چند سالی هست که کار می‌کنیم اما از یک سال و نیم قبل فعالیتمان جدی‌تر شده و در حال حاضر مشغول ضبط آلبوم هستیم که احتمالا اوایل سال بعد منتشر خواهد شد. تا به حال دو کنسرت هم داشته ایم که با استقبال خوبی رو‌به‌رو شدند و کنسرت سوم هم هشتم اسفند ماه  هم در برج آزادی برگزار می‌شود و از کنسرت‌های قبلی خیلی مفصل‌تر است. یکی از تغییرات اصلی کنسرت در پرفورمنس خواهد بود. چون در اجراهای قبلی بیشتر پاپ-راک کار کردیم، اما این بار بیشتر کارمان راک خواهد بود. فعلا هم فقط انگلیسی و فرانسه کار می‌کنیم و مسئولیت ترانه‌ها هم بر عهده‌ی مهران است.

– چقدر به حضور در مارکت بین‌المللی موسیقی فکر کرده اید؟

– در حال حاضر جواب این سوال کی پیچیده است. ولی طبیعتا هدفمان فقط این نیست که خودمان را یه مارکت ایران محدود کنیم. اعتقاد داریم که موزیک بین المللی در سبک راک، از ایران خیلی خارج نشده. طبیعتا اولویت ما ایران است و در ادامه امیدواریم تا به‌عنوان نماینده‌ی ایران در این سبک، بتوانیم در نقاط دیگر دنیا هم اجرا داشته باشیم.

– گروه شما در حال حاضر با مجوز وزارت ارشاد فعالیت می‌کند؟

– بله، از ارشاد برای تمام ترانه‌ها بدون هیچ مشکل خاصی مجوز گرفته ایم. موسیقی‌مان هم همین‌طور  و اتفاقا خیلی هم از ما استقبال کردند.

– برای کنسرت‌های قبلی هم مجوز داشتید؟ امکان تبلیغات و فروش بلیط چطور؟

– کنسرت‌های قبلی که به صورت پژوهشی برگزار شد ولی کنسرت هشتم اسفند ماه، اولین کنسرت رسمی گروه است که برایش اواسط دی ماه مجوز گرفتیم. مجوز آلبوم هم در دست اقدام است. برای تهیه‌ی بلیط کنسرت بعدی می‌توانید به وب‌سایت ایران کنسرت مراجعه کنید. مجموعه‌ی سورنا هم حامی این کنسرت است.

– تا به حال چند قطعه از آلبوم را ضبط کرده اید؟

– آلبوم احتمالا شامل ۱۱ یا ۱۲ ترک است  که ۶ ترک آن  ضبط شده. باقی‌اش هم تا پایان سال تمام خواهد شد.

– راجع به ترانه‌ها صحبت کنید.

– ترانه‌های ما مثل اکثر شعرهای عاشقانه‌ی فارسی است. با این تفاوت که به زبان انگلیسی و فرانسه نوشته شده. ضمنا مهران برای یکی از همین ترانه‌ها، جایزه‌ی Voices آمریکا را هم برده.

– پس از همین جایزه بگویید.

– ویسز یک فستیوال ترانه‌نویسی است که هر ساله در آمریکا برگزار می‌شود و از همه ی دنیا در آن شرکت می‌کنند. مهران هم یکی از ترانه‌هایش را برای این جشنواره فرستاد. حدود ۴۵ روز بعد پیغام دادند که شعرتان رفته به فینال. با پیگیری معلوم شد که جشنواره ۱۰ نفر برگزیده داشته که مهران هم تنها ایرانی حاضر در این فهرست بوده.

– سبک و فضای کلی موسیقی خودتان را چطور تعریف می‌کنید؟

– متاسفانه تصویری که مردم هم‌چنان راجع به موسیقی راک در ذهنشان دارند، خیلی درست نیست. هنوز خیلی‌ها در این فکر اند که راکرها  شیطان‌پرست اند یا سرتا پایشان پر از  خالکوبی است و ظاهر عجیب و غریبی دارند. یکی از هدف‌های ما این بود تا بگوییم که موسیقی راک چنین پدیده‌ی خشن و ناهنجاری نیست. چون موسیقی اساسا با روح آدم  سرو کار دارد و دوست داریم تا ثابت کنیم که ذات راک خشونت نیست.

قالب کار ما راک است، ولی خود راک طیف گسترده ای دارد. مثلا از یک کار نسبتا پاپ گرفته تا موسیقی‌های سنگین. وقتی بگوییم کسی در یکی از این سبک‌ها کار می‌کند، در واقع فرد را به یک چارچوب منحصر کرده‌ایم که نتواند از آن خارج شود.  با این حساب باید بگویم سبک کلی گروه راک است.

– موزیسین یا بند خاصی وجود دارد که الهام‌بخش اصلی شما باشد؟

– ترجیحا بهتر است که از سبک هیچ گروهی برداشت نکنیم. شاید مشکل اصلی بیشتر گروه‌های راک زیرزمینی همین است که زیادی تحت تاثیر یک گروه خاص قرار می‌گیرند. مسئله بعدی این که ما  نمی‌توانیم عینا شبیه آنها بشویم. چون ما ایرانی هستیم و با یک فرهنگ و سلیقه‌ی متفاوت و نباید ادای یک فرهنگ دیگر را در بیاوریم.

جنس موسیقی راک غربی است و کسی نمی‌تواند این را انکار کند. ولی تفکر، فلسفه، ادبیات و فرهنگ شرقی ما باعث تمایز می‌شود. کلا همه‌ی گروه دوست داشتیم که راک کار کنیم و چیزی که امروز به‌عنوان پیکلاویه شکل گرفته، حاصل ترکیب استعداد و نگرش خاص تمام اعضای گروه است.

می‌خواهیم موسیقی راک را به مخاطبی که اتفاقا طرفدار این سبک نیست و احتمالا بیشتر پاپ گوش می‌دهد، بشناسانیم. نه با این هدف که بگوییم موسیقی پاپ مورد نظر شما خوب نیست. می‌خواهیم مردم را با  یک تجربه‌ی تازه آشنا کنیم.

– در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هم حضور دارید؟

– بله در اینستاگرام با نام «پیکلاویه بند» فعالیت داریم. در انتها هم باید بگوییم که خوشحال می‌شویم اگر خوانندگان این گفتگو را در شب کنسرت ببینیم.

در ادامه شایان به ذکر می باشد گروه موسیقی راک «پیکلاویه» در ۸ اسفندماه سال جاری طی یک سانس در ساعت ۲۰:۰۰ در سالن برج آزادی به روی صحنه می روند که علاقه مندان میتوانند جهت تهیه و رزرو بلیط این کنسرت یه سامانه ی اینترنتی ایران-کنسرت www.iranconcert.com مراجعه نمایند .

 در ادامه از زاویه لنز «علیرضا زندیه» به تماشای تمرین گروه «پیکلاویه» قبل از کنسرت تهران بنشینید.

منبع : اختصاصی از پایگاه خبری تحلیلی گراموزیک

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *