ثبت نام

هرگز بین چهره‌های شاخص موسیقی گزینش نکرده‌ایم/ برخی اجرا در سالن کوچک را لطمه به شأنشان تلقی می‌کنند

۱۳۹۶۱۰۲۶۰۰۰۵۰۹_PhotoA
ب

هرگز بین چهره‌های شاخص موسیقی گزینش نکرده‌ایم/ برخی اجرا در سالن کوچک را لطمه به شأنشان تلقی می‌کنند

پارس نوا: رضا مهدوی مجری کارشناس «چشم شب روشن» میزبان حمیدرضا نوربخش رییس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر بود.

 نوربخش در پاسخ به این سوال مهدوی که انتخاب گروه‌ها با او به عنوان رییس جشنواره است یا افرادی توسط شورای سیاستگذاری به او معرفی می‌شوند، توضیح داد: به هر دو شکل است. بخشی تقاضای خود دوستانی است که به دبیرخانه مراجعه و درخواست می کنند که طبیعتا با همه آنها موافقت نمی شود. بخشی انتخاب خود ما است و برخی هم در مشورت با شورای سیاستگذاری و مجموعه دوستان مرتبط انتخاب می شوند. من از همه مشورت می گیرم و خیلی وقتها به توصیه های دوستان هنرمند گوش می کنم.

گزینش شخصی در جشنواره وجود ندارد

وی تصریح کرد: هیچ گزینش شخصی وجود ندارد و علاقه من این است که هر آن کسی که در حوزه حرفه‌ای موسیقی تعریف می‌شود، در جشنواره حضور داشته باشد. هرگز بین چهره‌های شاخص موسیقی گزینش نکرده‌ایم. خیلی وقت‌ها پیشنهاد می‌دهیم و دوستان به این دلیل که وقتشان با ما هماهنگ نمی‌شود، کار آماده ندارند یا علاقمند نیستند نمی‌پذیرند.

نوربخش در پاسخ به اینکه آیا امسال گروهی بوده که او رغبتی به حضورشان نداشته اما بنا به توصیه‌ها از آنها در جشنواره میزبانی کرده، گفت: طبیعتا اینگونه هست. به هر حال در بیش از ۹۰ اجرا چنین مواردی هم پیش می‌آید.

مهدوی در ادامه گفت: از آنجایی که شاه بیت سالن‌ها تالار وحدت است، اکثرا متفق القول این گلایه را داشتند، جشنواره امسال آغاز خوبی نداشت و مثلا در اجرای گروه آقای مختاباد سالن خالی بود و بلند شدند رفتند. به نظر می رسد جشنواره در انتخاب گروه ها دچار تکرار شده است.

برخی هنرمندان حضور در سالن کوچک را لطمه به شأنشان تلقی می‌کنند

مدیرعامل خانه موسیقی در پاسخ به این سخن اظهار کرد: در این مورد خاص که اشاره کردید خود ایشان علاقمند به حضور در جشنواره بودند. مسئله مهمی که وجود دارد این است که هنرمندان عزیز بعضی وقتها بنا به تصوری که در گذشته وجود داشت، فکر می‌کنند اگر در سالن کوچکتری اجرا کنند به شأن آنها لطمه وارد می‌شود. در صورتی که من در این باره از استاد حسین علیزاده نام می‌برم که یک سالی بود که ما در خانه موسیقی کنسرت می‌گذاشتیم و آن سال ایشان جمله جالبی گفتند که شخصیت بزرگ و در عین حال منعطف و واقع بین او را به من نشان داد.

وی ادامه داد: آن زمان خود ما نگران بودیم در تالار بزرگ کشور که ظرفیت ۳ هزار نفری دارد آیا در هر ۴ اجرا سالن پر می‌شود یا نه که استاد این جمله را گفتند: تصورم این است که این یک محک است تا من بفهمم که آیا واقعا این اندازه مخاطب دارم یا خیر و اگر چنین مخاطبی ندارم دفعه بعد در یک سالن کوچکتر برنامه بگذارم. اما عین ۴ اجرا سالن پر شد. اما در جشنواره به کسی پیشنهاد اجرا در سالن رودکی یا مجموعه نیاوران را داشتیم و نپذیرفتند. هنرمند همیشه باید به مخاطبان واقعی خود بیاندیشد و حس و حال واقعی اجرا را با مخاطبانی هرچند اندک تجربه کند.

نوربخش در خصوص برندسازی در حوزه جشنواره موسیقی تصریح کرد: یکی از دلایل ورود من به جشنواره همین بود. در این سی و سه سال جشنواره من ۳۰ سال را به نوعی در کنار جشنواره بوده‌ام. یکی از دغدغه‌های من همواره این بوده که چرا از همه ظرفیت‌های جشنواره استفاده نمی‌شود؟ ما ناچاریم آن را به یک فستیوال تبدیل و از حالت جشن خارج کنیم. مدیرانی رفته‌اند و آمده‌اند و این نگاه همیشه جشنواره را آزار داده است.

در سالهای اخیر جشنواره به واقع اعتباری نداشت

رییس جشنواره موسیقی فجر تاکید کرد: طبیعتا ما هدف برندسازی داریم و برای آن تلاش کرده‌ایم. در ابتدای کار تلاش کرده‌ایم ویترینمان جذاب باشد و این کار سختی است. خود شما موزیسین هستید و می‌دانید در سالهای اخیر جشنواره به واقع اعتباری نداشت. آوردن افراد کار ساده‌ای نبوده و هنوز هم نیست. اما به این سمت میرویم. این تلاشی که من انجام داده‌ام و برخی با بی انصافی نقدهایی کرده‌اند، البته برخی هم نقدهای سازنده ای کردند که دستشان درد نکند.

مهدوی هم به این نکته اشاره کرد که شما سال گذشته با صراحت اعلام کردید چیزی را که از ریل خارج شده به ریل برگرداندید و این نکته به خیلی‌ها برخورد.

نوربخش در این خصوص گفت: من گفتم ما ریل گذاری را عوض کردیم. یعنی قبلا هم ریلی وجود داشت. من گفتم ما از همه نظرات دوستان و منتقدان استفاده کنیم. حالا هم می‌گویم باید جشنواره را ارتقا دهیم و آن را به فستیوال تبدیل کنیم. هدف از حضور ۱۹ گروه بین المللی هم همین بود تا ما با آنها در دنیا دیده شویم. به جای اینکه هر بار کسی را که ارتباطات مختصر بین المللی دارد بیاوریم تا برای ما چند گروه دعوت کند، به یک سازوکار مشخص برسیم. به این ترتیب که با فستیوالهای معتبر و آژانس‌هایی که در این زمینه در دنیا کار می‌کنند ارتباط بگیریم، از آنها پیشنهاد بخواهیم و پیشنهاداتشان را بررسی کنیم.

ابراز تمایل چهره های بین المللی برای حضور در جشنواره

وی افزود: بعد از دو دوره ای که جشنواره را برگزار کردیم امسال من با ۱۰، ۱۵ پیشنهاد روبرو بودم. جالب اینجا است که خیلی از هنرمندان خودشان ابراز علاقه کرده بودند تا به فستیوال بیایند. چون دو سال قبل برخی چهره ها را دیده بودند و این علاقمندی دارد بیشتر می‌شود.

نوربخش تصریح کرد: ما داریم بین المللی می‌شویم و به این سمت می‌رویم و در مسیر درستی برای نزدیک شدن به این هدف قرار گرفته‌ایم. ما داریم کار را حرفه‌ای دنبال می‌کنیم. دربخش داخلی هم عمیقا اعتقاد دارم که جشنواره موسیقی فجر ظرفیت بی نظیری است که باید از آن استفاده کنیم. جشنواره تنها اتفاق موسیقایی است که تمام حاکمیت از آن پشتیبانی می‌کند. از این ظرفیت چه چیزی بهتر می خواهیم؟ به هیچ عنوان تعطیل بردار هم نیست و باید باشد. باید از این ظرفیت استفاده کنیم همه دست به دست هم بدهیم و در کنار هم باشیم، ویترین جذابی داشته باشیم و همه به آن افتخار کنیم.

این خواننده درباره انتقادی که به بخش پژوهش‌ها می‌شود، گفت: در قدم اول فکر کردم حذف این بخش به صلاح نیست. خواستم این بخش هرچند مختصر به جدول برنامه‌ها برگردد و در طول سال با دوستان عزیز فکر کنیم که باید چه کنیم این بخش خروجی داشته باشد. ما مباحث و مسائلی را داریم که می توانیم در کنار جشنواره به آنها بپردازیم. در سطح بین المللی هم امسال دو پژوهشگر بین المللی در کنار ما حضور داشتند.

وی اعلام کرد: موضوع کپی رایت فکر می کنم مهم ترین و جدی ترین مسئله امروز موسیقی ما است و ما با استفاده از ظرفیت پژوهش می توانیم به آن بپردازیم و خیلی راهگشا باشد.

نوربخش در پاسخ به اینکه آیا نگاه اقتصادمحور و گیشه ای را مدنظر داشته یا نگاه هنری، بیان کرد: تلاش من این بوده که هر دو وجه را ببینیم، هم بخش هنری و حرفه ای و هم گیشه ای. ما تلاشمان این است که گیشه نه به شکل اغراق شده و عوامانه ولی به هر حال به عنوان موسیقی پرمخاطب، در نظر گرفته شود.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه ها ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *