ثبت نام

فخرالدینی: موسیقی یک علم توام با خلاقیت است

۱۳۹۰۰۷۱۹۱۷۵۱۳۳_PhotoA
ب

فخرالدینی: موسیقی یک علم توام با خلاقیت است

پارس نوا: موسس ارکستر ملی ایران گفت: موسیقی یک علم است که توام با خلاقیت است. شما باید هم دانش موسیقی داشته باشید و هم خلاق باشید تا بتوانید اثری درخور تولید کنید.

مراسم رونمایی کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» نوشته علی اکبر قربانی ظهر امروز با حضور فرهاد فخرالدینی، نادر مشایخی و وحید تاج در دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۶ برگزار شد.

موسیقی یک علم توام با خلاقیت است

فرهاد فخرالدینی در ابتدای این نشست با بیان این که این روزها جایی نمی روم و معمولا در خانه هستم، گفت: اما خوشحالم که می بینم جوانان ما راهی را می روند که باید بروند. ما پیشینه ی درخشانی در عرصه موسیقی داریم که تداوم این راه از خوشبختی های ماست.  موسیقی از زیباترین هنرهای روزگار و پدیده ای الهی است. فلاسفه و دانشمندان ما بخشی را به موسیقی اختصاص داده اند. در زمان هایی به موسیقی بی مهری شده است. از قرن نهم هجری و از دوران صفویه موسیقی به ناحق به زیر ضربه رفت.

موسس ارکستر ملی ایران ادامه داد: کتاب های ارزشمندی که درباره موسیقی داریم از حدود هزار سال پیش نگاشته شده اند. شاید مهمترین کتاب‌ها از آنِ صفی الدین ارموی و عبدالقادر مراغه ای باشد. این ها به صورت علمی با موسیقی برخورد کرده اند. یعنی موسیقی یک علم است که توام با خلاقیت است. شما باید هم دانش موسیقی داشته باشید و هم خلاق باشید تا بتوانید اثری درخور تولید کنید.

نوشتن کتاب سود مالی ندارد

وی در ادامه با اشاره به کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» بیان کرد:  آقای قربانی همواره در حال کار کردن هستند. نوشتن کتاب سود مالی ندارد. با تیراژ کمی که در مملکت ما برای کتاب ها وجود دارد، خبری از سود مالی نیست. امیدواریمان این است که شما جوانان این راه موسیقی را ادامه می دهید و به نتیجه می رسانید. بیان مطالب علمی و فنی به زبان ساده کار دشواری است. در این کار آقای قربانی موفق بوده اند. ایشان در ارکستر فعالیت مستمر داشته اند. من حدود ۵۰ سال است که در موسیقی و در ارکستر کار کرده ام و آقای قربانی هم، زمان زیادی در کنار خودم کار کرده است.

این هنرمند پیشکسوت در پایان صحبت‌هایش خطاب به نوازندگان و دانشجویان موسیقی گفت: سازهای زهی که تصویرشان بر روی جلد کتاب «ارکستراسیون به زبان ساده» آمده است، قلب ارکستر هستند. بعد نوبت سازهای چوبی، بادی و برنجی و ضربی است. اگر شناختی از موسیقی ایرانی هم داشته باشید، در نهایت به صدادهی های متفاوتی می رسید. باید صاحب اثر باشید و آثار خوبی بسازید و مردمی که از موسیقی محرومشان کرده اند را با موسیقی شاد کنید.

 کتاب‌های ارکستراسیون حالت تئوری دارند و عملی نیستند

نادر مشایخی دیگر سخنران این نشست وی با بیان اینکه در ارکستراسیون مشکلی عمده و اساسی هست و آن هم اینکه رنگ های موسیقی را نمی توان تعریف کرد و باید آنها را شنید، عنوان کرد: این کتاب سعی کرده این مشکل را حل کند. کتاب های ارکستراسیون حالت تئوری دارند و عملی نیستند. اما آقای قربانی در این کتاب به گونه ای عملی هم سعی در بیان مطالب کرده است.  کار ارکستراسیون قلق دارد و قربانی در این کتاب، این قلق ها را به بهترین نحو به خواننده منتقل می کند. جالب این است که مثال هایی که در کتاب هست، فراتر از یک مثال هستند.

این آهنکساز در ادامه با اشاره به این که هر کسی که می خواهد کار ارکستر بکند باید این کتاب را بخواند، عنوان کرد: این کتاب سادگی خاصی در نگارش دارد. آهنگسازی ۵۰ درصدش به قریحه و ذوق برمی گردد و مابقی دانش و کاربلدی است.  بچه هایی که از دانشگاه بیرون می آیند، خیلی با استعداد هستند و انرژی دارند اما بعدها می فهمند که آنچه در دانشگاه آموخته اند به کارشان نمی آید و بعد از آن باید به دنبال یادگرفتن و تجربه کردن بروند.

پیدا کردن فرومول ارکستراسیون 

علی اکبر قربانی نوزانده و آهنگساز و مولف این کتاب نیز در این مراسم گفت: موسیقی در نهایت باید شنیده شود و حرف زدن درباره موسیقی خیلی چیزی به آن اضافه نمی شود. آلن بلکین میگوید در آموزش هر مبحثی معلمان زیادی می بینید اما در آن میان یک یا دو معلم تاثیر بسیاری بر روی شما می گذارند. استاد فخرالدینی از آن جمله هستند که به گردن من حق بسیار دارند. ما کتاب های ارزشمندی در این باره داریم. کورساکوف از آن آهنگسازانی است که هر کسی کتاب ارکستراسیون نوشته از او یاد کرده است. نوشتن این کتاب از سوی من برای رویکردی است که دارم و برای رسیدن به یک مِتُد آموزشی است. من سعی کردم راه کار و فرمول برای ارکستراسیون پیدا کنم و این که چقدر موفق بوده ام به قضاوت خوانندگان بماند.

وی افزود:  یادم هست که ۱۸ سال پیش که دانشجوی استاد فخرالدینی بودم اثری نوشته بودم که نزد استاد بردم و ایشان دید و تعریف کرد و گفت که این اثر را با ارکستر ملی اجرا می کنیم. از آن زمان فعالیتم با ارکستر ملی شروع شد. تجربه ای که در آنجا به دست آوردم برایم بسیار مهم بود. تجربه هایی که در ارکستر به دست آوردم در هیچ دانشگاهی قابل دستیابی نیست.
استاد فخرالدینی این امکان را به من و خیلی از دوستان جوان دادند. ماحصل آن ارکستر که سال ها فعالیت کرد، خوانندگان و آهنگسازانِ خوبی بود. اگر امروز توانسته ام کتابی بنویسم، به خاطر لطفی بوده که استاد فخرالدینی نسبت به من داشته اند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *